Techniek en geschiedenis

Mijn interesse voor de tweede wereldoorlog is heel breed maar wel verbonden aan techniek.

 

“Bij ons thuis werd niet over de oorlog gesproken”

 

Ik heb van jongs af aan altijd interesse gehad voor onderwerpen over de tweede wereld oorlog.

Mijn vader en moeder waren in de oorlog allebei tieners, mijn vader komt uit 1925 en mijn moeder uit 1927. Bij ons thuis werd niet over de oorlog gesproken en televisieprogramma’s over de oorlog werden niet bekeken.

 

Misschien is daar juist de fascinatie uit voort gekomen. Altijd heb ik boeken verzameld en in mijn tienertijd kwam de videorecorder op de markt zodat het opnemen van documentaires en films ook tot de mogelijkheden ging behoren.

 

Het fenomeen oorlog omvat veel zaken. De kern van het conflict is vaak afgunst, vernedering en onvrede. Aan het eind van de eerste wereldoorlog werd het Duitse volk zodanig vernederd en in een afgrond gestort dat veel mensen al wisten dat de volgende oorlog op de loer lag.

Dat deel van de oorsprong van de tweede wereld oorlog is interessant en zeker in deze tijd waarin meer en meer informatie voor handen is komen we veel feiten naar boven.

 

“ik ben een techneut”

 

Ik ben echter een techneut en daardoor vooral geïnteresseerd in de macht aan materieel dat speciaal voor de oplossing is gebouwd en ontworpen. Heel veel uitvindingen die we tot op de dag van vandaag nog gebruiken vinden hun oorsprong in de tweede wereld oorlog, denk alleen maar aan radarsystemen bijvoorbeeld.

 

Aan het eind van de jaren 90 heb ik de stap genomen om zelf een voertuig aan te schaffen en te restaureren. Dit was een Dodge WC54 ambulance.

 

 

 

Bij een auto horen ook aanvullende attributen dus brancards, medisch materieel, en natuurlijk een paspop die als gewonde dienst doet. Naast het werken aan de auto is ook het rijden erin een belangrijk onderdeel.

 

Om mooie ritten te maken en aan evenementen mee te doen is het goed om lid te worden van een vereniging. In mijn geval werd dat Keep Them Rolling. Waarom? Nou voor mij is dat duidelijk deze vereniging heeft tot doel voertuigen specifiek uit de periode 40 – 45 te redden van de sloop en dan ook te gebruiken. Dit dan wel zo origineel mogelijk. 

 

Door wat financiële oorzaken ben ik in 2004 genoodzaakt geweest om de ambulance te verkopen. Een beslissing waar ik tot op de dag van vandaag nog spijt van heb. Een geluk bij een ongeluk is dat een goede vriend de auto gekocht heeft en hem nog regelmatig zie en er ook nog wel eens in rij.

 

“wel in onderdelen, dan is het te betalen”

 

In de daarop volgend jaren lagen mijn prioriteiten ergens anders maar het bleef kriebelen. Eind 2013 deed zich de mogelijkheid voor  om toch weer in het bezit te komen van een voertuig. In dit geval een Willy’s MB jeep uit 1942. Echter wel in onderdelen, dan is het te betalen.

 

 

  

Ik ben eraan begonnen en onderdeel voor onderdeel gestript, gestraald, gespoten, onderhouden, vervangen enz…

Ook geïnventariseerd wat ik nog nodig had, dat was nog heel veel.

 

Maar we zijn er bijna en de laatste loodjes zijn ook al gearriveerd. De motor loopt, de techniek doet het en we staan voor de RDW keuring.

 

Op deze plek staan wat foto’s van de restauratie, maar nog veel meer wil ik hier verhalen plaatsen over ritten en evenementen.

 

Inmiddels is het april 2017 en is mijn Willy's gekeurd en goed bevonden. Deze zomer de eerste evenementen meedoen.

De eerste keer op de openbare weg

met kenteken DZ-32-27.